Stærkt årsregnskab for Nic. Christiansen Gruppen

Nic. Christiansen Gruppen fortsætter de gode takter, der allerede viste sig i andet halvår 2018. I 2019 er den stærke vækst fortsat og overskuddet er næsten femdoblet til 256 mio. kroner.

2019 har været et rekordår for Nic Christiansen Gruppen. Ikke alene steg overskuddet med knap 200 mio. kroner – omsætningen blev øget fra 6,3 mia. kr. til 8,8 mia. kroner. Det samlede antal solgte biler fra importselskaberne og retail-forretningerne, steg fra 29.500 til 35.000 styk.

Importforretningerne med Hyundai, Jaguar Land Rover og Honda stod samlet for i alt knapt 26.500 solgte biler mod 20.750 biler sidste år – en stigning på 27% fra 2018 til 2019.

Vi er tilfredse med vores præstation i 2019. Det er et rekordregnskab vi leverer - og vi har fortsat trenden fra 2. halvdel af 2018, hvor vi også sluttede stærkt. I 2018 overtog vi importen af Hyundai i Sverige, og i første hele regnskabsår år kan vi med tilfredshed konkludere, at det har været en succesfuld overtagelse af mærket i Sverige. Vi har fået et tilfredsstillende overskud allerede første operationelle år. Sammen med en række andre tiltag, er vi godt rustet til fremtiden,” udtaler CEO Niels Vrist Bertelsen.

De gode resultater i 2019 skyldes mange faktorer. Blandt andet var det et ekstraordinært godt år for British Car Import, der importerer Jaguar og Land Rover til Danmark, Sverige og Norge. I Norge var især salget af elbilen Jaguar I-PACE en stor succes. I alt blev overskuddet før skat på 116 mio. kr. I Sverige blev et underskud på 23 millioner kroner i 2018 vendt til et overskud på knap syv millioner kroner i 2019. Også British Car Import i Danmark kan være meget tilfredse med et overskud på 4,7 mio. kr.

Hyundai i Danmark, har efter et hårdt 2018, levereret et godt resultat på 29 mio. kroner før skat i 2019. Samtidig har Hyundai i Sverige leveret et tilfredstillende resultat – i alt omkring 14 mio. kroner før skat. De gode resultater i begge lande er båret af et stærkt modelprogram – herunder et meget stort salg af el- og hybridbiler.

I Danmark steg salget af Hyundai fra 8084 styks i 2018 til 9067 i 2019. En stigning på 12 procent. Elbilen Hyundai Kona er i øvrigt den næst mest solgte elbil herhjemme.

En endnu større vækst finder man hos Hyundai i Sverige. Her steg salget fra 4622 styk i 2018 til 6404 i 2019. En stigning i salget på 38 % efter at vi har overtaget importen. Værd at bemærke er her, at elbilerne Hyundai Ioniq og Hyundai Kona alene tegner sig for 1332 styk af det samlede salg. Hyundai er således allerede en af markedets førende aktører inden for elbiler, og de kommende års modelprogram lover godt for at fastholde og udbygge positionen som det ’grønne’ bilmærke.

De stigende salgstal giver en positiv afledt effekt hos NCG Finans, der bidrager til det samlede resultat for Nic. Christiansen Gruppen med et overskud på 23,5 mio. kroner – et plus på ti mio. kroner i forhold til 2018.

Honda i Finland og Baltikum har været udfordret i 2019 af stigende producentpriser på Honda i hele Europa, hvilket har reduceret konkurrencekraften. Det har betydet et fald i salget fra 3500 biler i 2018 til 2400 solgte biler i 2019. Samtidig er der gennemført en omstrukturering af virksomheden, hvor hovedparten af organisationen er flyttet fra Finland til Baltikum.

Resultaterne på retail-delen giver også grund til stor tilfredshed.

Vi har stærke retailforretninger. Her er det især værd at fremhæve Bayern AutoGroup, der igen i år leverer et godt resultat. Efter sidste års rekordår leverer Bayern AutoGroup et overskud på 42,8 mio. kr. før skat, og kan samtidig bryste sig af meget høj kundetilfredshed. Men også Terminalen, der leverer et lille underskud, kan se tilbage på et 2019, hvor man opnåede en pæn fremgang,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Stærk tro på fremtiden

De første to måneder af 2020 begyndte rigtig godt, men vi er som resten af verden økonomisk påvirket af følgerne af Corona-virus. Men det er vigtigt at understrege, at vi er en økonomisk meget sund virksomhed, der også er godt rustet til fremtiden,” siger Niels Vrist Bertelsen og fortsætter.

Vi har både i importforretningen og i retail-leddet en portefølje af biler, der alle understøtter personbilstransportens vej i en mere bæredygtig retning. Vi har nogle af de mest innovative og højteknologiske biler, og det er vi både stolte over og glade for. Her går det politiske fokus på mere miljøvenlige biler og forbrugernes stigende fokus på plug in hybrid og rene elbiler, hånd i hånd med vores fokus på den grønne omstilling,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Også organisatorisk er Nic. Christiansen Gruppen på forkant med udviklingen.

Vi fokuserer på at udnytte synergien mellem vores selskaber. Vi implementerer løbende fælles funktioner med høj specialistviden som muliggør skalerbarhed, bedre udnyttelse af ressourcer på tværs af brands og markeder. I 2019 og i begyndelsen af 2020 har vi ikke alene rekrutteret nogle af de bedste kapaciteter indenfor IT, Supply Chain Management og eftermarkedet. Vi har også investeret et tocifret millionbeløb i IT processer og værktøjer, der udnytter de digitale muligheder for at skabe fortsat udvikling af relevante mobilitetsydelser og services til gavn for vores mange kunder og dermed yde en endnu bedre kundeoplevelse."

"Konkluderende kan vi sige, at resultatet i 2019, samt de initiativer vi er i fuld gang med at implementere, understreger, at Nic Christiansen Gruppen er en af de vigtigste spillere på det nordiske marked for mobilitet. Gennem innovation, konkurrencekraft og fokuserede indsatser vil vi styrke denne position yderligere i 2020,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Om Nic. Christiansen Gruppen

  • Nic. Christiansen grundlagde i 1967 virksomheden, da han erhvervede sig BMWagenturet i Danmark. Nic. Christiansen døde i 2010, 93 år gammel. Virksomheden ejes i dag af Nic. Christiansens ældste datter, Birthe Christiansen, og hendes to døtre, Camilla og Carina.
  • De tre overordnede forretningsområder i Nic. Christiansen Gruppen er import, retail og leasing/finansiering.
  • Nic. Christiansen Gruppen står bag importen af Hyundais populære bilmodeller i Danmark og Sverige. Derudover har gruppen importagenturet på spændende bilmærker som Jaguar og Land Rover i Danmark, Sverige og Norge samt Honda i Finland og Baltikum.
  • Gruppen har desuden tre bilforhandlerkæder med forretninger over hele landet: Bayern AutoGroup, der forhandler BMW og MINI, Terminalen, som forhandler mærkerne Hyundai, Honda, Fiat, Suzuki, Mazda, Nissan, Toyota, og British MotorGroup der forhandler Land Rover og Jaguar.
  • I januar 2016 lancerede Nic. Christiansen Gruppen det digitale leasingkoncept, SimplyGo, som tilbyder fleksible mobilitetsløsninger til både private kunder og virksomheder.
  • Med udgangen af 2019 beskæftigede Nic. Christiansen Gruppen 697 medarbejdere (heltidsstillinger). Gruppen gør en dyd ud af at tiltrække og fastholde de bedste og mest vidende medarbejdere i bilbranchen. Gennem mange års anciennitet har medarbejderne opbygget en betydelig og unik viden om branchens forhold, hvorfor de er er i stand til at kunne rådgive og vejlede om de mest optimale løsninger for hver enkelt kunde.
Adresse: Sjællandsvej 1 · 6000 Kolding · Danmark · Telefon: (+45)7015 1599 · E-Mail: mail@nc.dk · CVR-numre 
Historien om Nic. Christiansen Gruppen begyndte i 1967 med importen af BMW. 
I dag er hovedaktiviteterne i koncernen importen af Hyundai, Honda, Land Rover og Jaguar, de tre bilkæder Bayern AutoGroup, Terminalen, British MotorGroup samt leasing- og finansieringsselskabet, NCG Finans.
 
Nic. Christiansen Gruppen opererer i Danmark, Norge, Sverige, Finland samt Baltikum.