Nic. Christiansen Gruppen leverer solidt resultat trods Corona-udfordringer

I 2020 var hver fjerde solgte bil hos Nic. Christiansen Gruppen klimavenlig. Trods corona leverede koncernen det næstbedste resultat før skat siden 2011 og fortsatte sin digitale satsning.

Nic. Christiansen Gruppen præsterede et resultat før skat på 93,5 mio. kr. Som forventet inden Covid-19 pandemien er det lavere end rekordåret 2019. Men resultatet er det næstbedste siden 2011. Omsætningen var 7,2 mia. kr. i 2020 mod 8,8 mia. kr. i 2019. Dog var 2020-omsætningen næsten en mia. kr. over 2018-niveauet. Dermed er Nic. Christiansen fortsat i vækstsporet.

Det er et tilfredsstillende resultat. 2020 bød på meget svære omstændigheder for såvel bilbranchen som hele samfundet med Covid-19 pandemien. Når vi i et så hårdt år kan præstere i det niveau, vidner det om, at vi har en stærk og robust kerne. Det er et stærkt fundament for vores digitale udvikling og for vores salg af endnu flere biler med grøn profil.” siger CEO Niels Vrist Bertelsen.

Hver fjerde solgte bil var en el- eller plug-in hybridbil

Den grønne omstilling kunne i 2020 mærkes hos Nic. Christiansen Gruppen, ¬hvor kundernes efterspørgsel for klimavenlige biler steg markant. Hver fjerde bil solgt af Nic. Christiansen Gruppen i 2020 var en el- eller plugin hybridbil. I den udvikling spillede Hyundai Kona en nøglerolle hos Nic. Christiansen Gruppen. Bilen blev i øvrigt den tredje mest solgte el-bil i Danmark.

Vi er kun i begyndelsen af en langt større udvikling. De kommende år vil forandre hele bilbranchen. Udviklingen er accelereret i Danmark med de nye bilafgifter. Vi forventer, at udviklingen fortsætter i de kommende år,” siger CEO Niels Vrist Bertelsen.

På tværs af bilmarkedet er en række producenter stadigt mere ambitiøse, når det handler om at sænke klimapåvirkningen fra deres køretøjer. CEO Niels Vrist Bertelsen forventer, at det vil afspejle sig i koncernens samlede bilsalg.

Fremtiden er begyndt. Vi har mange spændende produkter på vej, som vi har store forventninger til. Blandt andet elbilen Hyundai Ioniq 5, som vi er sikre på vil blive vel modtaget i Norden og som med sit unikke design og super hurtige ladetid virkelig er en gamechanger. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi allerede her i 2021 vil se, at hver tredje bil som vi sælger er en el- eller plug-in hybridbil. Og indenfor en overskuelig årrække er jeg overbevist om, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre over halvdelen af vores salg,” siger CEO Niels Vrist Bertelsen.

Hyundai og Bayern AutoGroup leverer stærke resultater

Nic. Christiansen Gruppen solgte 29.900 biler i 2020. Et fald fra rekordåret 2019, hvor der blev solgt 35.000 stk., men over 2018-salget på 29.500 stk. Særligt Hyundai og Bayern AutoGroup, som er autoriseret BMW/Mini forhandlerkæde, markerede sig i årets bilsalg.

Hyundais stærke nordiske markedsposition, som bygger på et grønt modelprogram, bidrog solidt til koncernens bundlinje i 2020.

Det er også tilfældet for Bayern AutoGroup, med god basisdrift i de enkelte forretninger. BMW har i de seneste år leveret på den grønne omstilling, og det er blevet taget godt imod af kunderne.

Venter nye modeller fra Jaguar og Landrover

British Car Import, som importerer Jaguar og Land Rover, er i hele Norden en del af et premium-marked, som oplever stadig større konkurrence. Hvor elbilen Jaguar I-PACE var uden stærk konkurrence i den grønne del af premium-segmentet i 2019, skærpedes konkurrencen betydeligt i 2020. Det påvirkede som forventet de økonomiske resultater på koncernens aktiviteter med de to brands i 2020.

Jaguar og Land Rover er populære mærker blandt kunderne. Årets underskud i såvel import- som i salgsleddene skyldes hovedsageligt, at introduktionen af en række modeller er blevet forsinket. Men Nic. Christiansen Gruppen har stor tiltro til de to brands.

Med et kommende særdeles ambitiøst grønt modelprogram for Jaguar og Landrover forventer vi et stærkt salg, så snart bilerne leveres til det nordiske marked. Vi tror eksempelvis, at Jaguar kan få en endnu stærkere position på markedet. Ikke mindst med meldingen om, at Jaguar fra 2025 kun vil sælge elbiler,” siger Niels Vrist Bertelsen.

NCG Finans fastholdt et tilfredsstillende aktivitets- og indtjeningsniveau. SimplyGo, Nic. Christiansen Gruppens online-platform for korttids leje og leasing af biler, har leveret et overskud og viser, at digitale løsninger og korttidsleasing er efterspurgt.

Koncernen gearet til digital fremtid

Et hovedfokus i 2020 har været at styrke både den digitale kundeoplevelse og koncernens IT-struktur. Det viste sit værd, da Covid-19 begrænsede fysisk kunderådgivning i forretningerne. Koncernen arbejder med forenkling af den tværgående IT-struktur og indførte i september 2020 tværgående kompetencecentre, som skal sikre sammenhæng og højere kvalitet.

Vi kommer til at fortsætte de markante investeringer i den digitale kundeoplevelse og i at gøre IT-strukturen i Nic. Christiansen Gruppen enkel, effektiv, skalerbar og agil. Det er nøglen til, at vi også kommer til at stå godt i fremtiden,” siger Niels Vrist Bertelsen.

Generationsskifte igangsat

For Nic. Christiansen Gruppen markerer 2020 også en historisk milepæl. Birthe Christensen, datter af grundlæggeren Nic. Christiansen og dermed den anden generation i virksomheden, træder ud af bestyrelsen. Fremover vil ejerne blive repræsenteret af Camilla Avlbjerg Christiansen og Carina Avlbjerg Christiansen, som er den tredje generation.

Virksomhedens DNA, familiens værdier og ejerskab fortsætter uændret, men naturligvis med tredje generations syn på fremtidens udfordringer. Vi har siddet i bestyrelsen siden 2013 og vi er klar til ansvaret,” siger Carina Avlbjerg Christiansen.

Søstrene understreger, at Nic. Christiansen Gruppens dygtige medarbejdere og ledelse agerer på et marked i forandring. Familiens rolle er at være med til at sikre virksomhedens strategiske fundament.

Nic. Christiansen Gruppen står for ordentlighed, ambition, sammenhold og passion. Disse værdier er kompasset for vores ejerskab. Vi er stolte af virksomheden og de resultater, som hver eneste medarbejder har bidraget med i et helt udsædvanligt år. Det giver os en stærk tro på fremtiden,” siger Camilla Avlbjerg Christiansen.

Om Nic. Christiansen Gruppen

• Nic. Christiansen grundlagde i 1967 virksomheden, da han erhvervede sig BMW agenturet i Danmark. Nic. Christiansen døde i 2010, 93 år gammel. Virksomheden ejes i dag af Nic. Christiansens ældste datter, Birthe Christiansen, og hendes to døtre, Camilla og Carina.
  • De tre overordnede forretningsområder i Nic. Christiansen Gruppen er import, retail og leasing/finansiering.
  • Nic. Christiansen Gruppen står bag importen af Hyundais populære bilmodeller i Danmark og Sverige. Derudover har gruppen importagenturet på spændende bilmærker som Jaguar og Land Rover i Danmark, Sverige og Norge samt Honda i Finland og Baltikum.
  • Gruppen har desuden tre bilforhandlerkæder med forretninger over hele landet: Bayern AutoGroup, der forhandler BMW og MINI, Terminalen, som forhandler mærkerne Hyundai, Honda, Fiat, Suzuki, Mazda, Nissan, Toyota, og British MotorGroup der forhandler Land Rover og Jaguar.
  • I januar 2016 lancerede Nic. Christiansen Gruppen det digitale leasingkoncept, SimplyGo, som tilbyder fleksible mobilitetsløsninger til både private kunder og virksomheder.
  • Med udgangen af 2020 beskæftigede Nic. Christiansen Gruppen 652 medarbejdere (heltidsstillinger). Gruppen gør en dyd ud af at tiltrække og fastholde de bedste og mest vidende medarbejdere i bilbranchen. Gennem mange års anciennitet har medarbejderne opbygget en betydelig og unik viden om branchens forhold, hvorfor de er er i stand til at kunne rådgive og vejlede om de mest optimale løsninger for hver enkelt kunde.

Kontakt: Niels Vrist Bertelsen, CEO, Nic. Christiansen Gruppen: 60375126

Adresse: Sjællandsvej 1 · 6000 Kolding · Danmark · Telefon: (+45)7015 1599 · E-Mail: [email protected] · CVR-numre
Historien om Nic. Christiansen Gruppen begyndte i 1967 med importen af BMW.
I dag er hovedaktiviteterne i koncernen importen af Hyundai, Honda, Land Rover og Jaguar, de tre bilkæder Bayern AutoGroup, Terminalen, British MotorGroup samt leasing- og finansieringsselskabet, NCG Finans.

Nic. Christiansen Gruppen opererer i Danmark, Norge, Sverige, Finland samt Baltikum.