Rekordsalg af opladelige biler i december

Salget af el- og pluginbiler oversteg i december salget af biler med rent fossile brændstofmotorer i Danmark. Det glæder direktør i Nic. Christiansen Gruppen Niels Vrist Bertelsen, der ser frem mod et 2022, hvor der fortsat er lange leveringstider, men stor efterspørgsel efter grønne biler.

2. januar 2022

Antallet af opladelige biler i Danmark blev i 2021 fordoblet i forhold til 2020. Det viser tal fra Danske Bilimportører. Særligt december måned skiller sig ud. Her oversteg salget af opladelige biler for første gang nogensinde salget af biler med fossile brændstofmotorer.

 

 

I forbindelse med offentliggørelsen af de nye tal udtalte Nic. Christiansen Gruppens CEO Niels Bertelsen følgende til mediet Finans.

"Hvis vi kigger på de biler, vi har solgt, men ikke leveret, så ser vi en endnu større andel af el og plug-in biler i det salg, der ikke er leveret endnu. Tendensen kommer altså til at fortsætte, og andelen af de grønne biler kommer også til at stige igen i 2022."

Direktøren taler blandt andet om fremgang i markedet for opladelige biler trods lange leveringstider. Det er positivt for den grønne omstilling, men der er også brug for et øget fokus på ladestanderinfrastruktur, så det forbliver attraktivt for danskerne at købe elektriske biler.

»Den helt store hurdle lige nu er, at de, der bor inde i byerne, får et større og større problem, fordi salget af elbiler stiger meget hurtigere, end vi havde regnet med. Det er rigtigt positivt, men vores ladestruktur følger ikke med, så det bliver sværere for dem inde i byerne at finde en ladeplads, når de kommer hjem fra arbejde,« siger Niels Bertelsen til Finans, og tilføjer:

»Lange normeringstider er også et problem hos alle, der sælger biler. Det skyldes microchips og corona. Så jeg vil opfordre til, at hvis man vil have en elbil, skal man være forholdsvist tidligt ude - for, som jeg ser det, bliver leveringstiderne længere og længere.«

Ifølge Danske Bilimportører faldt det generelle bilsalg fra 198.124 i 2020 til 185.328 i 2021. Meget tyder på, at 2022 også vil blive domineret af lange leveringstider som følge af coronapandemien og manglen på mikrochips.

»Jeg tror igen ikke, vi kan levere de biler, der er efterspørgsel på. Det bliver meget præget af, hvor mange biler der er til rådighed. Jeg tror, det samlede salg i 2022 bliver nogenlunde på samme niveau som i år, men jeg tror, der er efterspørgsel på 200.000 eller måske 220.000 biler,« siger den adm. direktør til Finans.